Jak wykorzystać zajęcia online do skutecznej nauki?

Przygotuj się na zajęcia online!

 

Zajęcia online to trochę coś innego niż zwykłe zajęcia w szkole, czy korepetycje w formie tradycyjnej (przy uczniu). Wymagają one większej samodyscypliny od Uczestnika zajęć online. Dużo zależy też od osoby, która prowadzi takie korepetycje.

 

Co jest wymagane od prowadzącego zajęcia w formie online?

 

Przede wszystkim doświadczenie w takich zajęciach. Praktyka czyni mistrza, jak brzmi stare powiedzenie. Prowadzący korepetycje powinien skupiać się na tym aby uwaga uczestnika była skupiona na wykonywaniu zadań i rozwiązywaniu problemów. Musi umieć, albo mieć umiejętność zwrócenia uwagi uczestnika na zajęciach online. Sama forma zajęć ma znaczenie. W ciemno proponuję udostępnianie swojego pulpitu, w formie tablicy interaktywnej, każdemu kto chce zacząć udzielać korepetycji online. Nie ważne czy to będą korepetycje typowo humanistyczne: język polski, historia, czy ścisłe: matematyka, chemia. Takie podejście pozwoli na zainteresowanie lub przełoży się na większe skupienie uwagi uczestnika.

Trzeba pamiętać też o tym kto jest po drugiej stronie. Do studenta będzie skuteczna inna forma, bardziej rzeczowa i skupiona raczej na problemach do rozwiązania, a młodszym np. uczniowie szkół podstawowej, potrzebują tłumaczenia i rozwiązywania razem z nimi zadania. To są podstawowe problemy prowadzącego zajęcia online. Musi umieć dostosować przekaz wiedzy do poziomu zaawansowania uczestnika, oraz celu w jakim trafił do nas uczestnik korepetycji.

 

I tu dochodzimy do problemów ucznia. Zajęcia online, to nie oglądanie filmiku instruktażowego pt. „Jak złożyć komputer”, ale normalna lekcja – jak w szkole. Wymagane jest, żeby mieć zwykły zeszyt i długopis (piórnik). Tak samo jakby odbywały się korepetycje. Ja stosuję metodę tzw. majstersztyku. Polega ona głównie na tym, że uczeń w oparciu o moje wytyczne, sam zapisuje dane, szukane. Naprowadzam go na „tory”, przy czym piszę na interaktywnej tablicy równanie, wzór ogólny. Jednak sam wynik jak i sposób rozwiązania podaje już uczeń, a ja zapisuję ten wynik po podaniu przez ucznia. Nawet jak jest błędy. To daje szansę na korektę błędnego zapisu lub rozumowania. Wszak uczymy się również na błędach. A w samych błędach, nie ma nic krzywdzącego, nic strasznego. Ja też robiłem i pewnie nadal robię, błędy, tak jak każdy nauczyciel czy uczeń. Błąd to okazja do dyskusji, bo nie robi błędów ten, kto nic nie robi. Takie podejście spełnia przede wszystkim dwa kryteria. Przyciąga uwagę oraz uczeń opracowuje swoje notatki. Majstersztyk, polega na robieniu własnych notatek z zajęć online. Uczeń w ten sposób uczy się jak powinien prowadzić zeszyt, czyli notatki. Nie podaję tzw. „gotowców” i nie robię za ucznia. Głównie z tego powodu, że to nie jest nauka a odczytywanie i „programowanie” młodego człowieka na pracę odtwórczą.  Nie na tym przecież polega nauka – powtarzaniu schematów. A do moich zadań, przecież jest nauczenie w taki sposób, aby uczeń mógł sam się uczyć, a nie powtarzać schemat. W tym celu musi wiedzieć jak to się robi. Nikt z tą wiedzą się nie urodził i należy pokazać możliwe sposoby przyswajania wiedzy.

Takie podejście jest dobre kiedy są do zrobienia określone zadania i/lub problemy do rozwiązania.

 

A co gdy trzeba najpierw zrobić wykład o tych zależnościach, omówić jak działa nowy wzór?

 

Fakt, nikt nie będzie przecież, przez godzinę tylko gadał. To nie wykład akademicki. A i na nim rzadko ktoś „tylko” gada, zwykle podaje przy tym masę przykładów. Zawsze trzeba patrzeć, na to że ktoś przyszedł do nas,  po kawał wiedzy. A nie na słuchowisko. Zawsze moje zajęcia online są prowadzone w oparciu o żywe zaangażowanie uczestnika. W końcu nauka to wyciąganie wniosków z przyjętych założeń, więc ucznia angażuję w wyprowadzanie nowych zależności i wzorów z poznanych już innych zagadnień. Tak jak kiedyś robili to wielcy uczeni. Tak naprawdę, powtarzamy ich ścieżkę myślową. Dzięki dobremu znajomości tematu, można zrobić bardzo dobre i udane zajęcia online nawet jak gada się o funkcji liniowej czy elektronach na podpoziomie energetycznym bloku wewnątrzprzejściowym. Zawsze angażuję ucznia by powiedział co myśli, jak jego zdaniem to wygląda, niech też wytęży swój mózg, wszak to najlepszy komputer kwantowy na Ziemi. A przez takie podejście do zajęć, uczeń wyniesie dużo więcej niż tylko suche wzory i jakieś symbole. Przecież sam podał te zależności.

Uważam, że dar do przekazywania wiedzy ma każdy, ale do tłumaczenia tego w prosty sposób, już nie. A to, moim zdaniem, definiuje dobrego nauczyciela. Bardzo dziwi mnie fakt, że w szkołach nadal wykłada się teorię Newtona, a nie Ogólną Teorię Względności. Wiem, co myślisz Drogi Czytelniku, teraz. Ogólna Teoria Względności (OTW), przecież to jest na studiach! A tak naprawdę OTW jest rozwinięciem teorii Newtona o powszechnym ciążeniu. Jeśli jesteś w stanie nauczyć się stosować jego trzy zasady to OTW też jesteś w stanie się nauczyć. Tylko, wbrew pozorom, OTW jest dużo prostsza w wytłumaczeniu i nie potrzebuje nawet tych trzech założeń, których się naucza. Jeśli nie wierzysz, to mogę dać Ci formę zakładu. Zaproś mnie do szkoły podstawowej na lekcję fizyki, a omówię mechanikę kwantową tak, że dzieci będą wiedziały podstawowe zasady z tej dziedziny fizyki. One są naprawdę proste. Jeśli nie dam rady w 45minut omówić tego tak, żeby dzieci nie wiedziały, po tej lekcji, co to jest mechanika kwantowa, zwracam honor i oficjalnie powiem, że moje metody nauczania są nieskuteczne. Podejmujesz zakład? Daj znać mailem lub zadzwoń do mnie. Omówimy szczegóły.

Wracając do meritum.

 

Zajęcia online, to pełnowymiarowe korepetycje, czy lekcje szkolne. Pod warunkiem, że dostosujemy je do technicznych wymogów i odpowiednio przygotujemy się do nich.Zarówno prowadzący jak i uczeń. Wymaga do dyscypliny od wszystkich, nie ważne po której stronie ekranu się znajdują.

Dla uczniów, mam następującą radę. Znajdźcie sobie miejsce, w którym będzie mogli się skupić. Odsuńcie od siebie wszystkie rozpraszacze typu radio, telefon, Facebooka, insta, czy Youtube, oraz inne tego typu rzeczy. Przygotujcie zeszyt i długopis do robienia notatek. W ten sposób wyniesiecie dokładnie tyle samo co na lekcjach w szkole, czy korepetycjach.

 

Powodzenia na zajęciach online!

 

Korepetycje online
29 marca 2020

Zapisz się na kurs

 

 

 

Podczas pracy na stronie wykorzystujemy mechanizmy Cookie, aby poprawić doświadczenia użytkownika i przyspieszyć pracę niektórych elementów.

Kontynuując korzystanie z naszej strony, zgadzasz się z Polityka prywatności i plików cookies

Akceptuje pliki Cookies

Education © 2020 • Created with WebWave

Wszystkie prawa zastrzeżone prawami autorskimi ©B2PROF Sebastian Grabowski 2020

Kliknij aby dowiedzieć się o Polityce Prywatności strony b2prof.pl

Kliknij aby dowiedzieć się o regulaminie B2Prof Sebastian Grabowski

Tel.: +48 660 632 049

mail: kontakt@b2prof.pl

ul. Jana Woronicza 4/9

91-030 Łódź